Soester Courant
Els Blom


Het mariablauw van een schilder

25 april 2022

In Herman van Veen Arts Center Gallery in Soest is een tentoonstelling ingericht met schilderijen van Toon Hermans (1916-2000): Een betere plek voor het werk van deze allround kunstenaar is welhaast ondenkbaar, wetende dat collega-theatermaker Van Veen een mentor vond in Hermans. Mag het bovendien onder het grote publiek niet algemeen bekend zijn dat Van Veen schilder is, van Toon Hermans is dat altijd een góed bewaard geheim gebleven.


Soest.
Toon werd met Wim Sonneveld en Wim Kan gerekend tot de "Grote Drie van het Nederlands Cabaret".Hij introduceerde se zogeheten one-man-show.Hermans was zanger en dichter en, ja, kunstschilder.

Opmerkelijk genoeg verdiende Hermans zijn eerste geld met zijn schildertalent.Vader stierf, het gezin bleef straatarm achter.. Hermans verkocht aan de deur om het gezin te onderhouden..

Kunsthal

- Later ging de geboren Limburger schilderen, maar dat deed hij louter ter ontspanning. Dat is meteen ook de reden dat de schilderijen in Herman van Veen Arts Center Gallery, op een enkele na, niet gesigneerd zijn, noch zijn ze voorzien van een datum. Van het enkele werk dkt voorzien is van een lijst kan worden aangenomen dat het bij hem thuis heeft gehangen.

Tentoonstellingen volgden pas na zijn dood. De eerste was in 2001 in Singer Laren dat 65 van zijn doeken liet zien. In 2004 bracht een openbare veiling van een deel van zijn schilderijen bij Christie’s maar liefst zeshonderdduizend op. Dit bedrag ging voor het grootste deel naar de stichting Toon Hermans Huizen, een door Hermans opgerichte organisatie voor de opvang van kankerpatiënten en familie. De Rotterdamse Kunsthal besteedde twee jaar later aandacht aan zijn werk.

Van Veen liep Hermans als zestienjarige tegen het lijf in de buurt van de Utrechtse schouwburg. Van Veen, viool op de rug, sprak hem aan on sindsdien verloren de twee elkaar niet meer uit het oog. Hermans nam de jonge muzikant en theatermaker op een gegeven moment onder zijn hoede en Van Veen kwam veelvuldig bij zijn mentor over de vloer.

Bescheiden

Van Veens.pogingen tot het verwerven vim een van zijn schilderijen liepen echter op niets uit. Wellicht dat Hermans bescheiden opstelling aangaande zijn schilderkunst hem weerhield werk van de hand te doen. In Herman van Veen Arts Center Gallery is naast een vaÉ de doeken van Hermaos een rood rond stickertje op de mhur aangebracht: verkocht. De verkooptentoonstelling bracht Herman van Veen in de gelegenheid nu wel een van de werken aan te schaffen.

Hermans woonde achtereenvolgen! In Sittard, Amsterdam, Zandvoort, Maastricht, Bloemendaal, Hilversum en Bosch en Dtiin. De onderwerpen die hij schilderde lagen dicht bij huis. Het zijn voorstellingen van wat hij zoal tegenkwam op zijn ritten naar een voorstelling ergens in den lande. Hij zette ze vaak neer in heldere kleuren: ’mariablauw’, ’boerderijenwit’ en "klaproosrood’, zoals hij dat zelf omschreef

Puur

De cabaretier was niet de man vari de dubbele lagen en grote gebaren. Zijn teksten waren puur en ongecompliceerd. Zo ook zijn schilderijen. We kijken naar eenvoudige, maar niet minder intense, voorstellingen van landschappen, bloem-stillevens en enkele abstracten.
De cirkel is rond in het Herman van Veen Arts Center Gallery, de leerling brengt zijn tutor over het voetlicht. Het moet zo zijn.



Els Blom